Vihreät De Gröna -logo

Vihreät starttasi koko Suomen vaalikampanjan naistenpäivänä

Hyvää naistenpäivää! Naistenpäivänä starttaa myös Vihreiden kuntavaalikampanja. Kampanja lähtee liikkeelle hienosta tilanteesta: tuoreessa Ylen gallupissa Vihreiden kannatus on koko maassa 13,7 % ja Helsingissä jopa 28,1 %.

Vihreät lähtee kuntavaaleihin tavoitteenaan tehdä Suomeen maailman paras koulu.

Ville Niinistö avasi kuntavaalikampanjan Narinkkatorilla Helsingissä

“Me haluamme varmistaa, että lapsillamme on oikeus hyvään koulutukseen ja että maailman parhailla opettajillamme on mahdollisuus tukea oppilaita oppimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Se on arvovalinta, joka turvaa sen lupauksen, jonka Suomi on tuleville sukupolvilleen aina antanut,” Ville Niinistö sanoi.

Samaa viestiä vievät kaikki Vihreiden 2600 ehdokasta ympäri Suomen: yhdessä voimme valita Suomelle inhimillisen ja tasa-arvoisen tulevaisuuden.

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Krista Mikkonen on ehdolla Joensuussa

“Me haluamme kamppailla köyhyyttä ja syrjäytymistä vastaan, turvata julkiset palvelut ja kohtuuhintaisen asumisen. Tuoda ikäihmisten palvelutalot yhteen päiväkotien kanssa ja toteuttaa maksuton ehkäisy nuorille koko Suomessa. 92 prosentilla suomalaisista on näissä vaaleissa mahdollisuus äänestää Vihreitä,” sanoo Krista Mikkonen.

Vihreiden Helsingin pormestariehdokas Anni Sinnemäki

“Vihreät on ollut pitkään Helsingissä iso puolue ja meidän kädenjälki ja vastuu näkyy tässä kaupungissa. Helsingissä linjattiin, että ei ole pakko noudattaa sitä politiikkaa, jota hallitus ajoi varhaiskasvatuksessa, vaan ryhmäkoot voivat olla pieniä ja subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta voidaan pitää kiinni. Me emme halunneet leikata peruskouluista silloinkaan, kun hallitus halusi niin tehdä,” sanoi Anni Sinnemäki vaalistartissa.

Samalla starttaa myös vihreä koko Suomen bussikiertue! Kierrämme Suomea 32 päivän ajan, käymme yli 60 kunnassa ja järjestämme yli 80 tapahtumaa. Haluamme tavata mahdollisimman paljon ihmisiä ja vaihtaa ajatuksia.

Seuraa bussin matkaa somessa! #bussikiertue
Facebook →
Twitter →
Instagram →
Snapchat →

Bussin aikataulu →

Hallituksen koulutusleikkaukset osuvat amiksiin – poikien syrjäytyminen kansallinen hätätila

Ville Niinistö

Kaikki oppositiopuolueet jättivät Vihreiden aloitteesta yhteisen välikysymyksen ammatillisen koulutuksen leikkausten aiheuttamista seurauksista ja koulutuksen eriarvoistumisesta. Välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja on Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö:

“Sipilän hallituksen koulutusleikkaukset osuvat voimalla ammatilliseen koulutukseen. YT-neuvottelut on käyty 102 ammatillisessa oppilaitoksessa ja 648 opettajaa on tähän mennessä irtisanottu. Tuhannet työpaikat ovat yhä vaarassa. Yhä useammalle nuorelle toisen asteen koulutus karkaa entistäkin kauemmas, eikä koulutuspaikkoja riitä kaikille.”

“Leikkaukset uhkaavat erityisesti maaseudun ja lähiöiden poikien mahdollisuuksia saavuttaa toisen asteen tutkinto. Suuntaa on käännettävä, jotta koulutus ei eriarvoistu entisestään ja kasvavaa nuorten joukkoa ei syrjäytetä.”

Vihreät on huolissaan kadonneiden poikien ja miesten määrästä. EVAn tuoreen raportin mukaan työelämän ulkopuolella on pysyvästi lähes 79 000 25–54-vuotiasta miestä. Kadonneiden poikien ja miesten määrä on viime vuosina kasvanut.

Poikiemme syrjäytymisen pitäisi olla kansallinen hätätila, toteaa kansanedustaja Emma Kari

Vihreät vaativat toimia poikien aseman parantamiseen. Ero Suomen tyttöjen ja poikien lukutaidossa on OECD-maiden suurin. Sipilän hallituksen toteuttamat heikennykset varhaiskasvatuksen, peruskouluun ja ammatilliseen koulutukseen lisäävät poikien syrjäytymistä.

Koulutuksen ja peruspalveluiden rahoituksen turvaamisen lisäksi Vihreät esittää joukkoa täsmätoimenpiteitä, joihin voidaan tarttua heti
Lue lisää välikysymyksestä →

Lahjoita Vihreille vaalivoitto!

Vihreillä on näissä vaaleissa enemmän ehdokkaita kuin koskaan aikaisemmin

Kuntavaaleihin on alle kuukausi aikaa ja kampanjaa vihreämmän Suomen puolesta tehdään suurella sydämellä. Varojakin siihen tarvitaan. Voisitko sinä kirittää ehdokastasi pienellä tai suuremmallakin lahjoituksella? Jokainen euro tulee tarpeeseen!